Meny
... Varukorg

Köpvillkor

Köp

Göra en beställning hos oss:

  1. Lägg det du önskar att köpa i varukorgen genom att klicka på ”Köp nu”.
  2. När du vill betala tryck på ”Gå till kassan”.
  3. Fyll i din adress för att få fram våra olika fraktalternativ. När du klickat i den som passar dig bäst kommer du vidare till betalsätt.
  4. Alla våra betalsätt distribueras via Swiipe och skall legitimeras med Bank-ID, därav behöver köpet legitimeras av någon över 18 år. Fyll i dina uppgifter och godkänn köpet.
  5. Nu skickas en orderbekräftelse automatiskt till din mejl.

Företag/myndighet som önskar handla mot faktura – se längre ner under ”företagsköp”.

Leverans

Vi skickar våra ordrar via Schenker och fraktkostnaden är 79 kr upp till en order på 599kr då det blir fraktfritt för privatkund.

Vi skickar alltid dina varor så snabbt som möjligt. Vår leveranstid är vanligtvis 1–5 arbetsdagar.
Längre leveranstid kan uppstå vid större kampanjer, klämdagar, högtider och om du bor norr om Sundsvall eller på en ö. 
Det kan även ske lokala fördröjningar om dina ombud enbart har varannan dag leveranser. 

Ombud
När vi har packat din beställning får du ett automatiskt mejl med ett sändningsnummer. När paketet finns redo hos ombudet får du en sms-avisering. Glöm inte legitimation!

OBS! Glöm inte att hämta ut ditt paket innan sista uthämtningsdag – outhämtade paket debiteras 279 kr.

Retur
Som kund har du ångerrätt och kan returnera oanvända varor till vårt lager eller via någon av våra butiker.

Varor inom följande artikelgrupper har ingen ånger-, bytes- eller returrätt på grund av hygien och säkerhetsskäl: helium, smink, masker, peruker och förtärbara produkter (tex. godis och läsk).
Dräkter och accessoarer godkänner vi en retur på såvida varan är i nyskick. Detta innebär att ingen åverkan ska ha gjorts på produkten. Som kund har du rätt att plocka upp varan och titta på och eventuellt prova den; men om där finns spår av användning godkänns inte returen.

För att gör en retur via ett Schenker-ombud (returavgift 99 kr):
1. Packa dina varor i ett ytteremballage – förslagsvis emballaget det kom i!
2. Skriv ut och fyll i retursedeln nedan.
3. Kontakta kundservice för att få en adresslapp.
4. Skriv ut adresslappen och klistra på ditt paket. Lämna in hos ett ombud.

Retursedel & ångerblankett får du tag på här:
Ångerblankett
Retursedel

Vi har öppet köp i 100 dagar på varor köpta online och i butik!!

För att returnera i våra butiker (gratis):
Du gör enkelt en fri retur i våra butiker! Ta med dig det du önskar att returnera och ha tillgång till ditt ordernummer. Du får pengarna tillbaka i kassan. Observera att om du valt faktura på Klarna så måste denna betalas/vara betald när returen görs.

För att returnera genom att själv boka leverans:
Du som kund kan välja att boka med ett annat fraktbolag eller på annat sätt skicka ditt paket till vårt lager. Observera då att vi inte ansvarar för leveransen eller skadade/borttappade paket.

Returadress: 
Butterick’s Leco AB
Sune Sågares Väg 4
313 96 Simlångsdalen

Returnera ett ännu ej uthämtat paket
Har du ett paket hos ombud som ej hämtas ut där du ångrat beställningen råder vi dig att hämta ut paketet först för att sedan göra en retur av valfri sort – se hur du går till väga under ”Retur”.
Paket som ej hämtas ut och sänds tillbaka till oss från ombudet debiteras 279 kr i avgift för outhämtat paket som dras vid återbetalningen.

Återbetalning
När vi erhållit din retur från ombudet får du ett mejl. Inom 14 dagar görs återbetalningen via Klarna på samma vis som du betalade.

Vid retur i butik återbetalas du direkt i kassan genom en insättning på bankkort.

Reklamation
Butterick’s Leco AB tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundservice för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mejl där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel till dig av kundservice. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet och därefter skickas en ny vara till dig.

Vid en reklamation så ska felet anmälas direkt när felet har upptäckts!

Eventuell tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Du kan anmäla en tvist online via ARN's hemsida.

Allmänna Reklamationsnämnden: https://arn.se/
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://www.ec.europa.eu/od

Butterick's Fair use-klausul
Att kunna erbjuda öppet köp i 100 dagar och fria returer i butik är en grundläggande förutsättning för Butterick’s. Tyvärr har vi upptäckt att det finns kunder som uppvisar ett onormalt köpbeteende och en köpkultur där Butterick’s fria returer i butik utnyttjas. Vi har därför infört ”fair use”-klausulen. Om Butterick’s har rimliga skäl att misstänka att det från kundens sida förekommer missbruk, bedrägerier, trakasserier, ett överdrivet/patologiskt köpbeteende eller att kunden agerar som återförsäljare av varorna som köps kommer vi att neka köpet med hänvisning till ”fair use”-klausulen.

I detta sammanhang är misstanken baserad på ett antal objektiva, icke-diskriminerande kriterier inklusive: en avvägning angående köpfrekvens, ordersammansättning, retursammansättning, användning av fri leverans och retur, försenade returer/ej upphämtade ordrar, påstått saknade varor under leverans eller retur, flera returer av identiska varor, eller försök att kringgå ett tidigare avslag med falsk eller annan identitet. Vi betonar samtidigt att beteendet är systematiskt och varken slumpmässigt eller vid enskilda fall.

Om vi igenkänner ett oacceptabelt köpbeteende som beskrivits ovan så förbehåller vi oss rätten att ej ingå i transaktioner med de berörda kunderna och/eller att pausa kunderna i fråga.

Som i alla fall är ett köp/avtal med Butterick’s ej ingånget förrän vi har skickat en orderbekräftelse och kvitto. ”Fair use”-klausulen hindrar inte kunder från att returnera, men kan i specifika fall hindra kunder från att köpa. ”Fair use”-klausulen tillämpas således inte på redan godkända köp.

Företagsköp
Ska du handla till företaget/myndigheten och vill ha det på faktura så har vi olika alternativ.

Betala med kort
Gå till väga som ett vanligt köp på buttericks.se. När du befinner dig i kassan ska du välja "kortbetalning".

E-faktura/PDF-faktura
Vi kan tillhandahålla e-faktura eller PDF-faktura men din beställning tar någon extra dag, Välj bara fraktalternativet Buttericks e-faktura som dyker upp efter du fyllt i företagsuppgifter.

Rekvisition
Du kan som myndighet handla i våra butiker mot rekvisition. Tänk på att den bör vara fullständigt och korrekt ifylld.
 

Telefon: 035-160 350
[email protected]

Buttericks Leco AB
556132-6835
Sune Sågares Väg 4
313 96 Simlångsdalen
Sverige

 

Logga in
Skapa ett konto
Återställ lösenord